Förslag till ny lag om företagsrekonstruktion

unsplash-image-EHd3VeSacGE.jpg

IN ENGLISH BELOW!!

Förslag till ny lag om företagsrekonstruktion

Av jur.kand. Frost Anna Matson

 Den 3 mars 2021 lämnade Rekonstruktionsutredningen sitt betänkande ”Andra chans för krisande företag – En ny lag om företagsrekonstruktion”, SOU 2021:12. Utredningen syftar till att analysera hur svensk rätt förhåller sig till EU:s direktiv 2019/1023 om förebyggande rekonstruktion, skuldavskrivning och åtgärder för effektivisering av förfarandena rörande rekonstruktion, konkurs och skuldsanering samt hur direktivets regler ska genomföras i Sverige. I utredningen föreslås bl.a. nya materiella bestämmelser samt strukturella och redaktionella förändringar vilka är så långtgående att Rekonstruktionsutredningen föreslår att nuvarande företagsrekonstruktionslag ska upphävas och ersättas med en ny lag om företagsrekonstruktion. Rekonstruktionsutredningen föreslår att den nya lagen om företagsrekonstruktion ska träda i kraft den 1 juli 2022.

 I den nya lagen om företagsrekonstruktioner föreslås bl.a. ett skärpt livskraftstest. I nuvarande företagsrekonstruktionslag föreskrivs att ett beslut om företagsrekonstruktion inte får meddelas om det saknas skälig anledning att anta att syftet med företagsrekonstruktionen kan uppnås. Rekonstruktionsutredningens förslag är att en företagsrekonstruktion ska få inledas endast om det finns skälig anledning att anta att rekonstruktionen kan säkra verksamhetens livskraft. Vidare föreslås nya regler avseende gäldenärens avtal under en rekonstruktion. Reglerna innebär bl.a. att för det fall en gäldenär väljer att fullfölja ett avtal ska de fordringar som uppkommer efter denna tidpunkt anses ha uppkommit under rekonstruktionen. Det innebär att fordringarna inte kommer att kunna skrivas ned genom en skulduppgörelse i rekonstruktionsplanen. Vidare ska gäldenären ha rätt att säga upp varaktiga avtal under rekonstruktionen. Det gäller dock inte anställningsavtal.

 Rekonstruktionsutredningen föreslår även att det ska vara möjligt att med bindande verkan fastställa en rekonstruktionsplan som även innehåller andra åtgärder än en ekonomisk uppgörelse (ackord). Det kommer således vara möjligt att i rekonstruktionsplanen besluta om t.ex. nyemission samt byte av styrelse och/eller verkställande direktör. För gäldenärer som endast är i behov av en skulduppgörelse föreslås ett alternativt förfarande där en skulduppgörelse kan fastställas utan att den är en del av en rekonstruktionsplan, en s.k. offentlig skulduppgörelse. Företag som är i behov av även andra rekonstruktionsåtgärder än en skulduppgörelse ska således nekas tillgång till offentlig skulduppgörelse.

 I utredningen föreslås att den s.k. superförmånsrätten för vissa fordringar som uppkommer under rekonstruktionen ska begränsas. Det innebär att för det fall en rekonstruktion avslutas utan att en rekonstruktionsplan har fastställts ska superförmånsrätten som utgångspunkt upphöra tre månader efter rekonstruktionsavslutet. Om rekonstruktionen istället avslutas med en fastställd rekonstruktionsplan ska villkoren för en eventuell superförmånsrätt framgå av planen.

 Advokatfirman MORE Evander HB tillhandahåller rådgivning och tjänster inom bl.a. obeståndsrätt och rekonstruktioner. Vi bistår löpande våra kunder i den typen av frågor som behandlas i denna text.

Proposal regarding a new Company Reorganisation Act

By LL.M. Frost Anna Matson

 On March 3, 2021, the Reconstruction Inquiry announced its report “A second chance for companies in crisis – a new Company Reorganisation Act”, Swedish Government Official Reports 2021:12. The inquiry aims to investigate and analyze how Swedish law relates to the provisions in the EU Directive 2019/1023 on preventive restructuring frameworks, on discharge of debt and disqualifications, and on measures to increase the efficiency of procedures concerning restructuring, insolvency and discharge of debt. The inquiry also proposes the amendments that are necessary or otherwise appropriate to implement the Directive in Swedish law. The inquiry proposes, i.a., new material provisions as well as structural and editorial changes that are so extensive that the Reconstruction Inquiry proposes that the current company restructuring act should be repealed and replaced by a new act. The Reconstruction Inquiry proposes that the new Company Reorganisation Act will become effective on July 1, 2022.

 The Reconstruction Inquiry proposes, i.a., an enhanced viability test. The current Company Reorganisation Act prescribes that a decision on company restructuring cannot be announced unless there are reasonable grounds to assume that the objective of the company restructuring can be achieved. The Reconstruction Inquiry’s proposal is that a company restructuring should only be al-lowed to begin if there are reasonable grounds to assume that the restructuring can safeguard the company’s viability. Furthermore, new regulations are proposed regarding the debtor’s contracts during a restructuring. These regulations mean, i.a., that if the debtor chooses to fulfil a contract, claims that arise after that point in time are to be considered as having arisen during the restructuring. This means that such claims cannot be written down through debt settlement in the restructuring plan. Furthermore, the debtor should have the right to terminate long-term contracts during the restructuring. However, this does not apply to employment contracts.

 The Reconstruction Inquiry also proposes that it must be possible to confirm a restructuring plan that also contains measures other than a financial settlement (composition) in its entirety. Through this proposal, it will be possible to make decisions within the restructuring plan, such as a new share issue and a change of the governing board and/or chief executive officer. For debtors that only needs a debt settlement, an alternative procedure is proposed in which debt settlement can be confirmed without being part of a restructuring plan, a so-called public debt settlement. Debtors that also needs other restructuring measures should therefore be denied access to a public debt settlement.

 Furthermore, the Reconstruction Inquiry proposes that the so-called super-preferential rights for certain claims that have arisen during a restructuring procedure will be limited. This means that if a re-structuring is concluded without any restructuring plan being confirmed, the super-preferential rights will expire three months after the conclusion of the restructuring. If the restructuring is instead concluded with a confirmed restructuring plan, the conditions for any super-preferential rights should be specified in the plan.

 Advokatfirman MORE Evander HB provides advice and services within e.g. insolvency law and company reconstructions. We continuously assist our customers in the type of issues dealt with in this text.

Previous
Previous

Preskriptionsavbrott vid konkursförfaranden

Next
Next

När anses “befintligt skick” utgöra så dåligt skick att en bostadsrätt anses felaktig?