Finansinspektionens rapport om likviditetsverktyg i värdepappersfonder och specialfonder

unsplash-image-ZVprbBmT8QA.jpg

Finansinspektionen har den 1 juni 2021 publicerat rapporten ”Likviditetsverktyg i värdepappersfonder och specialfonder”. Rapporten innehåller en utredning av dels vilka verktyg för hantering av likviditetsrisk som är tillåtna redan idag enligt lagen om värdepappersfonder (”LVF”), dels behovet av lagändringar för att möjliggöra ytterligare sådana verktyg. De verktyg som utreds i rapporten är swing pricing, avgifter för utspädningsskydd och inlösenspärrar med brytgränser.

 Swing pricing

Swing pricing är en metod för prissättning av andelar i en fond som något förenklat innebär att transaktionskostnader till följd av teckning och inlösen av fondandelar allokeras till den investerare som orsakat kostnaderna. Allokeringen resulterar i att andelsägarna vid nettoflöden in i fonden betalar ett högre försäljningspris för fondandelarna än vad de annars skulle göra, och att de vid nettoflöden ut ur fonden erhåller ett lägre inlösenpris än vad de annars skulle göra.

 Finansinspektionen har under sin utredning identifierat två olika metoder för swing pricing; justerat fondandelsvärde och justerat försäljnings- och inlösenpris. Skillnaden mellan metoderna är närmast semantisk. Justerat fondandelsvärde är en metod där justering sker av andelskursen som beräknas och offentliggörs för fonden. Metoden justerat försäljnings- och inlösenpris innebär däremot att fondandelsvärdet är oförändrat men att fondbolaget tillämpar en justerad handelskurs som avviker från fondandelsvärdet. Finansinspektionen gör enligt rapporten bedömningen att justerat försäljnings- och inlösenpris är tillåtet enligt svensk rätt (givet att metoden anges i fondbestämmelserna), medan tillämpning av justerat fondandelsvärde skulle förutsätta en lagändring.

 Rapporten ger således besked om att det redan idag är möjligt att införa swing pricing för svenska värdepappers- och specialfonder genom att ändra fondbestämmelserna. En ändringsansökan behöver innehålla en detaljerad redogörelse för metodiken och reglerna för justering av handelskurserna. Rapporten föreslår även att verktyget justerat fondandelsvärde ska tillåtas i svensk rätt, vilket dock förutsätter lagändring.

 Avgifter för utspädningsskydd

Avgifter för utspädningsskydd är avgifter som kan tas ut för att kompensera en fond för kostnader för köp eller försäljning av underliggande tillgångar som uppkommer till följd av in- och utflöden. LVF medger redan idag att avgifter tas ut för försäljning och inlösen av fondandelar och dessa avgifter kan (genom villkor i fondbestämmelser och informationsbroschyr) utformas på ett sätt som skapar ett ändamålsenligt utspädningsskydd för andelsägarna i fonden. Nuvarande reglering innehåller emellertid ingen närmare reglering om verktygets tillämpning och Finansinspektionen föreslår därför att verktyget ytterligare ska regleras i lag och föreskrifter.

 Inlösenspärrar med brytgränser

Inlösenspärrar är en form av senareläggning av inlösen av fondandelar. Vid stora utflöden ur en fond kan fondförvaltaren behöva sälja fondens tillgångar. En inlösenspärr ger förvaltaren möjlighet att sälja tillgångar på ett ordnat sätt och undvika snabba och potentiellt kostsamma försäljningar. En vanlig form av inlösenspärr innebär att det fastslås en brytgräns, t.ex. en viss procent av fondförmögenheten. Om den totala inlösenbegäran vid en given tidpunkt överstiger brytgränsen kan förvaltaren senarelägga inlösen av den överskjutande delen, som exempelvis förs över till nästa handelsdag.

 Huvudregeln i svensk rätt är att inlösen av fondandelar i värdepappersfonder och specialfonder inte får senareläggas, såvida inte särskilda skäl föreligger samt att åtgärden är motiverad av hänsyn till andelsägarnas intresse. Med anledning av detta menar Finansinspektionen att det redan idag föreligger förutsättningar för en form av senareläggning. Däremot finns ingen möjlighet, enligt gällande rätt, att använda inlösenspärrar med på förhand angivna brytgränser. Finansinspektionen föreslår därför i sin rapport att en sådan möjlighet ska införas genom ändringar i lag och föreskrifter.

 Övriga förslag från Finansinspektionen

Utöver Finansinspektionens utredning om likviditetsverktyg föreslås i rapporten bl.a. att det i lag ska förtydligas i vilken utsträckning reglerna om inlösenförfarandet för värdepappersfonder ska vara tillämpliga på specialfonder som är öppna för inlösen mer sällan än värdepappersfonder samt att de svenska reglerna om inlösenfrekvens för värdepappersfonder anpassas till UCITS-direktivet så att värdepappersfonder istället ska vara öppna för inlösen minst två gånger i månaden.

 Advokatfirman MORE Evander HB tillhandahåller rådgivning och tjänster inom bl.a. finansiell regelefterlevnad. Vi bistår löpande våra kunder i den typen av frågor som behandlas i denna text.


The Swedish Financial Supervisory Authority’s report on liquidity tools in UCITS and special funds

 In June 2021, the Swedish Financial Supervisory Authority (“the FSA”) published their report “Liquidity tools in UCITS and special funds”. The report contains an investigation of which tools for managing liquidity risks that are already permitted in accordance with the Swedish UCITS Act (SFS 2004:46), as well as the need for additional liquidity management tools on the Swedish fund market. The FSA has assessed three tools; swing pricing, anti-dilution levies and redemption gates.

 Swing pricing

Swing pricing is a method for pricing units in a fund which means that transaction costs, because of subscription or redemption of a unit in a fund, are allocated to the investor who caused the costs. The allocation results in that the investor pays a higher sales price in the event of net flow into the fund than the investor otherwise would do, and in the case of net flows out of the fund, the investor receives a lower redemption price.

 During the investigation, the FSA has identified two different methods for swing pricing; adjusted net asset value and adjusted sale and redemption price. The difference between these methods is mainly semantic. Adjusted net asset value is a method whereby the value of the fund is adjusted, and which is calculated and published for the fund. Adjusted sale and redemption price is a method where the net asset value is unchanged but where the price of the units is adjusted upwards or downwards depending on the fund’s net flows.

 According to the FSA, the Swedish fund-related legislation already allows managers to apply adjusted sale and redemption price (if the method is stated in the fund rules). When it comes to adjusted net asset value, the FSA considers that it is not allowed according to Swedish fund-related legislation today. However, the FSA proposes in the report that adjusted net asset value should be allowed in Swedish law, which requires an implementation of the method in law and regulations.

 The report thus states that it is possible to apply swing pricing for UCITS and special funds by changing the fund rules. An application of changes to the fund rules shall contain a detailed presentation of the method and rules for adjusting the sale and redemption price.

 Anti-dilution levies

Anti-dilution levies are fees which are levied on investors when they subscribe or redeem units or shares to cover costs associated with the purchase and sale of underlying assets. The Swedish UCITS Act already allows fees to be charged for subscription and redemption of fund units and these fees can (by conditions in the fund rules and the prospectus) be formulated in a way that creates an appropriate dilution protection for the unit holders in the fund. However, current regulation does not contain any more detailed regulation on the application of the tool and the FSA therefore proposes that anti-dilution levies should be further regulated in law and regulations.

 Redemption gates

Redemption gates is a form of delaying redemption of units in a fund. In the event of large net flows out of the fund, the fund manager may need to sell the fund’s assets. A redemption gate gives the manager the opportunity to sell assets in an orderly manner and to avoid quick and potentially costly sales. Redemption gates allow managers to temporarily suspend redemption requests that exceed a predetermined threshold (for example, a certain percentage of the NAV of the fund).

 The main rule in the Swedish fund-related legislation is that redemption of units in a UCITS or a special fund can not be delayed unless where special reasons exist for the measure and it is justified in light of the interests of the holders of units in the fund. Due to this, the FSA considers that the Swedish fund-related legislation already allows managers to apply a form of delaying. On the other hand, there is no possibility, according to the Swedish fund-related legislation, to apply redemption gates with a predetermined threshold. In the report, the FSA therefore proposes that the tool should be regulated in law and regulations.

 Other proposals from the FSA

In addition to the FSA’s investigation of liquidity tools, the FSA also proposes e.g. that it should be clarified in law to what extent the rules regarding redemption for UCITS shall be applicable to special funds that are open for redemption less frequently than a UCITS, and that the Swedish rules on redemption frequency for UCITS shall be adapted to the UCITS directive in order for UCITS to be open for redemption twice a month.

 Advokatfirman MORE Evander HB provides advice and services within e.g. financial compliance. We continuously assist our customers in the type of issues dealt with in this text.

Previous
Previous

Regeringens förslag till en moderniserad arbetsrätt

Next
Next

”Utbetalningen till majoritetsägaren” – HD:s tolkning av innebörden av begreppet ”penninglån” i 21 kap. 1 § aktiebolagslagen