ESMA:s nya riktlinjer om marknadsföring av fonder
IN ENGLISH BELOW!
ESMA:s nya riktlinjer om marknadsföring av fonder
ESMA har i maj 2021 utfärdat riktlinjer om marknadsföring av fonder. Riktlinjerna riktar sig till bl.a. fondföretag och AIF-förvaltare. Nedan ges en kortfattad beskrivning av vad som i huvudsak föreskrivs i riktlinjerna.
Marknadsföring ska vara identifierbar som sådan, vilket innebär att det tydligt ska framgå att det är fråga om information i marknadsföringssyfte. Vidare ska marknadsföringen innehålla en disclaimer som tydliggör att det är fråga om marknadsföring samt att kunden bör ta del av fondens informationsbroschyr och faktablad innan kunden tar beslut om att investera i fonden. Vid marknadsföring på sociala medier, där textutrymmet ofta är begränsat, kan förvaltaren tydliggöra att det är fråga om marknadsföring på andra sätt än genom att använda en disclaimer, t.ex. genom att använda #Marknadsföring.
Vidare anges i riktlinjerna att när marknadsföring innehåller en beskrivning av fördelarna med att investera i fonden ska även riskerna med en sådan investering anges. Information om risker ska, åtminstone, ha samma teckenstorlek som informationen om fördelarna, inte presenteras i en fotnot eller med en mycket liten teckenstorlek samt finnas i samma dokument/i direkt anslutning till informationen om fördelar.
Riktlinjerna föreskriver även att den information som används vid marknadsföring ska vara anpassad till den kundkategori som marknadsföringskommunikationen vänder sig till. Vid marknadsföring till icke-professionella kunder ska förvaltaren t.ex. undvika att använda tekniska begrepp, förklara den terminologi som används samt, i förekommande fall, informera om de risker som är förenade med att investera i fonden. Vidare anges i riktlinjerna att när marknadsföring innehåller en hänvisning till hållbarhetsrelaterade faktorer ska informationen överensstämma med den information som förvaltaren ska offentliggöra enligt Disclosure-förordningen. Beroende på marknadsföringens karaktär kan marknadsföringen även behöva innehålla en länk till förvaltarens webbplats där information om hållbarhetsrelaterade faktorer tillhandahålls.
För närvarande pågår arbetet med att översätta riktlinjerna till de officiella språken inom EU. När ESMA har publicerat samtliga översättningar av riktlinjerna ska Finansinspektionen, inom två månader från publiceringen, meddela huruvida de avser att följa riktlinjerna. Riktlinjerna ska börja tillämpas sex månader efter publikationen av de översatta riktlinjerna.
Advokatfirman MORE Evander HB tillhandahåller rådgivning och tjänster inom bl.a. finansiell regelefterlevnad. Vi bistår löpande våra kunder i den typen av frågor som behandlas i denna text.
ESMA’s guidelines on fund’s marketing communications
In May 2021, ESMA published its final report on its guidelines on the fund’s marketing communications. The guidelines apply to, i.a., UCITS management companies and alternative investment fund managers. In the following, a short summary of the guidelines is given.
Marketing shall be identified as such, which means that it must be clear that the information has a purely marketing purpose. Furthermore, marketing communications should include a disclaimer that clarifies that the information constitutes marketing and that the customer should read the prospectus of the UCITS or AIF and the KIID before making any final investment decisions. When a disclaimer is not fit to the format and length of online marketing, e.g. social media platforms, it may be replaced by a shorter identification of the marketing purpose of the communication, such as #MarketingCommunication.
Furthermore, the guidelines prescribe that when marketing refers to any potential benefit/reward of purchasing units or shares of an AIF or UCITS, the marketing shall also include an equally prominent disclosure of the risks of purchasing units or shares of the AIF or UCITS. The information about risks should be at least equal to the predominant font size used throughout the information about rewards, the information should not be disclosed in a footnote or in small characters, and the marketing should not describe only the rewards and refer to another document for the description of the risks.
The guidelines also prescribe that the information in the marketing communication should be adapted to whether an investment in the promoted fund is open to retail investors or to professional investors only. Marketing communications to retail investors should, e.g., refrain from using excessively technical wording, provide an explanation of the terminology used, and provide an adequate explanation on the risks arising from investment in the fund. Furthermore, the guidelines state that when a marketing communication refers to sustainability-related aspects of the investment in the promoted fund, the information should be consistent with the information that the manager must provide in accordance with Regulation (EU) 2019/2088 (SFDR). Given the nature of the marketing communication, the marketing may need to contain a link to the manager’s website where information on sustainability-related aspects is provided.
The Guidelines will be translated into the official languages of the EU. When the translations are published on EMSA’s website, the publication will trigger a two-month period during which national competent authorities must notify ESMA whether they comply or intend to comply with the guidelines. The guidelines will apply 6 months after the date of the publication of the translations.
Advokatfirman MORE Evander HB provides advice and services within e.g. financial compliance. We continuously assist our customers in the type of issues dealt with in this text